Lärande lär oss vad för laster vi har som vi kallar kännedom

Bildtext: Blad på stam

Idag var det kallt eftersom jag glömde bort att ta på handskarna när jag gick ut i trädgården för att göra min dagliga Qigong på morgonen.

Jag hejade på träden och buskarna på och kom sen att tänka på trädet/busken som jag under gårdagen inte visste namnet på och tänkte att jag kanske skulle fråga busken nu? Släppte sedan funderingen på att fråga och började istället Qigonga.

Det kändes lätt att genomföra Qigongen idag. Tom rörelsen "hjulet" gick smidigt den som ibland brukar upplevas lite motig att göra för ryggen och sinnet. Jag blev heller inte yr av den.

En flock med  fåglar flög högt ovanför fram och tillbaka. Samma fåglar som syntes under gårdagen. Det gick inte se vad det var för sorts fåglar. Jag tänkte att det är som med busken jag får fråga vad de kallas när jag får möjlighet till det.

Sen var det ju det där med påsen som min vän talade om igår:

 "Lär först se vad påsen klarar före du fyller den. Fakta lär oss vad vetenskapen säger tills dess att annat är i det alla lärt. Första påsen är alltid allas påse. Den lär oss alla vad den håller för. Andra visar oss lärans tyngd i förhållande till påsens styrka. Lär vi alla att påsen håller kommer alla att tro det. Påsen är ditt träd du frågar om."

Jag tänker att det är likadant med fåglarna som med påsen.
- Ditt antagande lär dig vad fågeln är men fågeln är liv i fjäderskrud i flock, säger min vän när jag sedan nedtecknar dessa rader.
Min vän har som vanligt rätt! Liv i fjäderskrud i flock. Det är att se fågeln för vad den faktist är.

På vägen tillbaka till huset så frågar jag sedan busken/trädet som för mig änu inte har något namn vad den kallas? Får då till svar att den kallas för Björk.
-Där ser man det trodde inte jag eftersom att stammen inte hade vit bark med svarta fläckar. Det lärde mig att allting inte är vad det ser ut att vara utan det är i betraktarens ögon det blir till.
Återigen var mitt antagande där och visade mig vad jag trodde att busken skulle vara
- Vad som helst men inte en björk.

Qigong ger mig inte bara frisk luft och energi. Det ger även klokskap i min egen tokskap. Det värdesätter jag högt.

- Fakta är lärande, säger sen min vän när jag frågar om han vill lägga till något. Lärande lär oss vad för laster vi har som vi kallar kännedom avslutar han sedan.

Kommentarer

Om Helen Eriksson

Hej jag heter Helle Eriksson


Min passion är en helande livsstil och jag vill må så bra jag bara kan. Det innebär att jag numera arbetar aktivt med min egen hälsa och hållbarhet på alla plan, sedan flera år tillbaka. För mig är läkning ett medvetet val och ett aktivt arbete som tar kraft och energi men det har helt klart varit värt det.

Sakta börjar nu mitt eget koncept växa fram för vad som krävs för att jag ska må bra.


Mer arbete återstår dock och jag fortsätter framåt på den väg jag påbörjat- min väg till läkning med andlig vägledning.


Idag så lever jag helande och vill även arbeta med det i framtiden för att skapa möjlighet även för andra att ta del av om de så önskar hitta sina egna koncept för att må så bra det bara går.

Ett steg på den vägen är den här bloggen.


Välkommen